Highfive, Bjarne!

lørdag, januar 28, 2006

Den eventyrlige fejlslutning


De der siger vi ikke er kommet videre i den menneskelige udvikling siden 1800-tallet tager ganske og aldeles fejl.

For længe, længe siden var det almen praksis at tro at man havde tøj på når man var nøgen (jævnfør Andersen (1837)). Denne tankegang er for et moderne menneske ganske latterlig.
Heldigvis blev teorien modbevist af "lille dreng" allerede samme år som den blev fremsagt.

Som moderne mennesker kan vi ligeledes være taknemmelige for at byggematerialet pandekager ikke længere anvendes, da store ulemper herved (at der kommer børn og spiser bygningen) blev påvist af Grimm & Grimm(1857). Disse fremragende videnskabsmænd gjorde ligeledes op med teorien om at dyr, ved at iføre sig menneskeklæder, antog menneskeskikkelse. Teoriens uholdbarhed blev vist ved indragelse af filosoffen Rødhættes spørgende metode (eksempel: "hvorfor har du sådan en stor mund?").

Der kan altså påvises en væsentlig historisk fremgang i forbindelse med nytte - og vidensakkumulation.

1 Comments:

  • Bare ærgeligt at jeg først opdagede det efter jeg havde holdt min indendøre i flere år da folk ikke skulle se min nøgne, påklædte krop. Den eneste ven jeg havde i mit hus af pandekager var en hund jeg havde givet sko på og derfor mente kunne forstå mig.

    By Blogger Kødfar, at 3:49 PM  

Send en kommentar

<< Home