Highfive, Bjarne!

torsdag, januar 26, 2006

Tilføjelse til ordbogen nr.2

"at safte"

Det sker engang imellem at jeg får mig et glas dejlig kold saftevand. Det sker dog ikke så ofte, og næsten kun når der ikke er nogen i nærheden. Dette skyldes at det at frembringe saftevand er forbundet med så store forklaringsvanskeligheder, at jeg ikke orker at gøre det i andres påsyn. Problemet er, at det kræver så mange ord at fortælle hvad man laver. "Øøøhh... jeg står lige og hælder noget vand i et glas, som jeg har fyldt en anelse med koncentreret saft. Herved håber jeg at producere saftevand med det helt rigtige vand-til-saft forhold". For at undgå en sådan udmattende ordeksplosion foreslår jeg at indføre ordet "at safte". På denne vis kunne man nøjes med at svare: "jeg safter", og har således sparet både egne og medmenneskers tid og kræfter.

Anvendelseseksempler:
"Hey - safter du ikke lige?"
"Saft mig lige et glas, du gamle - ligesom da vi var unge"
"Vær venlig at saft i glasset og ikke udover hele køkkengulvet næste gang, tak!"

Tak til Ministeren og Round Piece for inspiration.